Äventyrsdatabasen: Sökresultat

Jarlen af Erikslund

Deltagare (antal & ålder)

20-25 st., 12-15 år (psc)

Antal ledare

4

Målsättning/ämnen som lärs ut

knopar, (orientering)

Tidsåtgång

C:a 2 timmar

Terräng/lokal

Blandad skogsmark

Materiel

*Några äventyrliga föremål som skall föreställa riksantikvarierna i det lilla rike där jarlen regerar *kartor *knoprep *utklädningskläder typ medeltid (t.ex. jutesäckar) *rep *fotogenlyktor *tyg *kritor

Story

Jarlen av Erikslund är gammal och står för sitt yttersta. Han saknar dock tronarvinge. För att utse vilken släkt som skall efterträda honom arrangerar han en tävling i sökandet efter riksantikvarierna.

Genomförande

Jarlen introducerar tävlingen vid ett lämpligt tillfälle. Han visar upp antikvarierna och delar in deltagarna i lag (släkter). Varje lag förses med tyg och får till uppgift att tillverka sig en fana och armbindlar. Då tävlingen startar samlas alla deltagare vid en given plats. De förses med en karta, en uppsättning ledtrådar till var antikvarierna finns samt en borg de skall ha som basläger (rep uppspänt runt några träd, med en lykta i mitten). Uppgiften är sedan att i kamp mellan de olika släkterna finna så många som möjligt av antikvarierna. Som antikvarier räknas även fanor från de andra ätterna. Borgarna är fredade områden, i övrigt gäller "inte mer våld än nöden kräver". För att göra det extra svårt skall fanorna vid två tillfällen visas upp för jarlen på en bestämd plats. Ett extra spänningsmoment utgör den onda ätten blodshand, som består av ledarna. De springer runt och tar fångar och binder fast dem med olika knopar. Om man lyckas slå samma knop och tala om vad den används till blir man frisläppt. När alla antikvarier är funna (eller tiden är slut) samlas alla vid borgen för kröningsceremoni och efterföljande gästabud/fest.

Idéskapare

Ledarna på psc-avdelningen Röde-Orm, MoRå
  Nästa
Tillbaka till sökresultat
Äventyr 1 av 14

| Hemsida | Sök | Lista alla |



Powered by DBMan
Copyright 1998 Gossamer Threads Inc.