Äventyrsdatabasen: Sökresultat | ||||||
AgenthajkenDeltagare (antal & ålder)30-60 st, juniorscouterAntal ledare10-15Målsättning/ämnen som lärs utHa kulTidsåtgångca 1 timmaTerräng/lokalUtomhus, 2 militärtältMateriel2 militärtält, lyktor, kortlekar, fikasaker, bollar, plåtburkar, plastbrickor, efterlysningsaffischerStorySÄPO behöver hjälp att söka genom ett skurkkongress efter efterlysta brottlingar, där speciellt Skåpknäckar-Stellen ska hittas. Scouterna hjälper givetvis till.GenomförandeDet finns 2 militärtält, caféet och casinot och ca 10 skurkar som antingen sitter i något av tälten är rör sig i närmaste omgivningen. Scouterna som arbetar i patruller möts först av SÄPO agenten. Han/hon informerar de om läget, delar ut efterlysningsaffischer samt ger de några platsbrickor (för casinot). Sedan smiter scouterna in på området och börjar prata med de olika skurkarna, de får prata med vilka de vill och i vilken ordning som helst, bara de håller ihop patrullvis. På kongressområdet finns även några 'prova på det senaste inom skurktekniken'-station, bl.a. kasta ned burkar med bollar och 'göra loss hästen snabbt'-knopen. De får inte väcka för mycket misstänksamhet för då säger inte skurkarna något. Alla efterlysta skurkar har något kännetecken, t.ex. att en är halt på vänster ben och att en annan alltid har massa guldpengar i ena fickan. I caféet kan scouterna gå in när de får lust för att få kvällsmackor med varm choklad. På casinot sitter många skumma pokerspelar, scouerna får titta på eller spela. Vid en given signal samlas att scouter åter utanför kongresslokalen. SÄPO-agenten ber scouterna fånga in de misstänkta skurkarna varefter scouterna får säga vilka som är vilka (blev lite rörigt i vårt fall så alternativ lösning kanske behövs). En av skurkarna som hittas är Skåpknäckarstellan och han har chokladpengar i ena fickan som delas ut till scouterna. Slut.IdéskapareHenrik Åhlander (henrik@ahlander.com) och Mikke Ström.
| Hemsida | Sök | Lista alla | Copyright 1998 Gossamer Threads Inc. |